Κυριακή 6 Απριλίου 2014

Οδηγός : Πώς να παρουσιαστώ σε μια συνέντευξη για εργασία

Θα αναφερθούμε σε κάτι που υπάρχει σαν απορία στα μυαλά μας και πραγματικά μας απασχολεί κάθε φορά που έχουμε ένα ραντεβού για συνέντευξη για εργασία.

Αν έχεις ξεπεράσει το κομμάτι που λέγεται αναβλητικότητα, έχεις ψάξει θέσεις εργασίας και έχεις δώσει βιογραφικά που σε
αντιπροσωπεύουν, σύντομα έρχεται η στιγμή που θα πρέπει να παρουσιάσεις τον εαυτό σου μπροστά σε ανθρώπους της Εταιρείας που σε ενδιαφέρει.

Σκοπός αυτής της παρουσίασης σου στην συνέντευξη, είναι να γίνει γνωστό στους ανθρώπους της Εταιρείας αν αυτά που λες στο βιογραφικό σου, συνοδεύονται από μια προσωπικότητα που θα ταιριάζει στο profile της Εταιρείας, αν η κουλτούρα της Εταιρείας, συνάδει με τη δικιά σου, να σου δωθεί η ευκαιρία να αποδείξεις κάποια πράγματα για τον τρόπο σκέψης σου και τα ταλέντα σου και να αφήσεις και μια εικόνα που θα οδηγήσει στην τελική απόφαση της πρόσληψης.

Όμως δεν είναι μονόπλευρο. Σκέψου πως έτσι σου δίνεται και σένα η ευκαιρία να προχωρήσεις σε μια πρώτη γνωριμία με την Εταιρεία, τους ανθρώπους της και το χώρο της, να θέσεις κάποιες ερωτήσεις στους εκπροσώπους της, να δεις από κοντά πως φέρονται στους συνεργάτες αλλά και τους πελάτες ενδεχομένως και φυσικά να δεις πως είναι να ανήκεις σε αυτό το περιβάλλον.

 Δεδομένου του ότι μας ενδιαφέρει η θέση και θέλουμε να μας γίνει μια προσφορά από τους ανθρώπους της εταιρείας, σκοπός μας πρέπει να είναι να παρουσιαστούμε όσο το δυνατόν καλύτεροι. Και το να παρουσιαστείς καλά σε μια συνέντευξη για εργασία σημαίνει κυρίως τρία πράγματα για τον Interviewer.
  • Επαγγελματίας 
  • Ευχάριστος 
  • Καλή επένδυση 
Παρακάτω θα εξηγήσουμε με απλές προσεγγίσεις, πως θα δείχνεις επαγγελματίας, πως θα δείχνεις ευχάριστος και πως θα πείσεις ώστε να σε θεωρήσουν μια καλή επένδυση για την εταιρεία τους.

Πως θα δείξω ότι είμαι επαγγελματίας;
Επαγγελματίας για τον interviewer σημαίνει ότι ο άνθρωπος που έχω απέναντί μου είναι κάποιος που η εταιρεία μπορεί να στηριχτεί και να αναμένει καλά αποτελέσματα για τα καθήκοντα που του έχει αναθέσει. Είναι ο άνθρωπος που ξέρει τις ικανότητές του και την  αγορά και μπορεί να δώσει την λύση που του επιβάλλουν οι γνώσεις του. Είναι ο άνθρωπος που όταν το παραγόμενο αποτέλεσμά του μπει σε σύγκριση με του ερασιτέχνη, δεν θα υπάρχει αμφιβολία για το ποιανού είναι ποιο!
Για να δείξεις επαγγελματισμό στηρίξου στα εξής απλά:

Πήγαινε στην συνέντευξη για εργασία στην ώρα σου.
Το να φθάσεις ένα τέταρτο της ώρας νωρίτερα είναι αρκετό. Δεν χρειάζεται να πας μία ώρα πριν, γιατί ακόμα και αν δεν δεις τους interviewers, ενδεχομένως να δεις την κυρία στην reception ή κάποιους άλλους μελλοντικούς σου συνεργάτες. Αυτοί οι ίδιοι όμως, είναι τωρινοί συνεργάτες με τους decision makers. Είναι πολύ πιθανό μια εξαιρετικά πρόωρη προσέλευσή σου να τους δώσει την εντύπωση ότι είσαι αγχωμένος και φυσικά, αυτό δεν είναι σημάδι αυτοπεποίθησης. Επίσης, το να αργήσεις δείχνει ότι δεν δίνεις αξία στην θέση που είσαι υποψήφιος, δεν σέβεσαι το χρόνο των εμπλεκομένων αλλά και ενδεχομένως το παραγόμενο αποτέλεσμα της εργασίας σου να μην είναι στα χρονικά πλαίσια που θα έχει θέσει η εταιρεία σε ενδεχόμενη συνεργασία σας.

Πήγαινε ντυμένος επαγγελματικά.
Το ντύσιμο παίζει ένα πολύ μεγάλο ρόλο σε μια τέτοια συνέντευξη. Ειδικά για τα στελέχη, το κουστούμι θεωρείται απαραίτητο. Ένας εύκολος τρόπος να αντιληφθείς ποιο είναι το κατάλληλο ένδυμα είναι ο εξής : Σκέψου πως θα πήγαινες σε μια τέτοια δουλειά καθημερινά. Το σύνολο αυτών που θα φόραγες στην καθημερινή σου προσέλευση στο γραφείο ας πούμε ότι είναι σε επαγγελματική βαθμίδα 6 με άριστα το 10. Το 5 είναι αυτό που θα φόραγες σε μια Casual Friday ημέρα στο γραφείο.

Το δέκα είναι κάτι που θα φόραγες σε ένα τραπέζι διαπραγματεύσεων ανάμεσα σε πολυεθνικές για ένα project διεθνών προδιαγραφών και με εκατομμύρια $ σε συναλλαγές. Στη συνέντευξη βάλε λοιπόν ρούχα βαθμίδας 7 ή 8. Αν δεν είσαι σίγουρος, ρώτα το HR. Συνήθως έχουν τέτοια Tips.

Προτίμησε στα παραδοσιακά χρώματα και άσε την φετινή μόδα να δοκιμαστεί πρώτα στις αγορές, πριν εσύ την δοκιμάσεις σε επαγγελματικό περιβάλλον. Επίσης, το επαγγελματικό ντύσιμο, δεν είναι το επίσημο ντύσιμο που θα φόραγες σε μια βραδινή έξοδο.

Το ντύσιμο παίζει ένα πολύ μεγάλο ρόλο σε μια συνέντευξη για εργασία!

Πήγαινε προετοιμασμένος.
Πως θα φαίνεσαι προετοιμασμένος; Εύκολα. Δεδομένου ότι ξέρεις όσα γίνονται στο κλάδο σου, μάθε μερικά πράγματα για την εταιρεία, τις υπηρεσίες της και την ιστορία της. Προετοίμασε και πρόβαρε καλά την απάντησή σου στην ερώτηση «Πες μας μερικά πράγματα για σένα». Είναι μια φοβερή ευκαιρία να δείξεις ότι προετοίμασες μια απάντηση σε μια ανοιχτή ερώτηση που «πέφτει» πάντα και δεν έχει συγκεκριμένη δομή απάντησης. Ετοίμασε τρεις ερωτήσεις που έχεις για την εταιρεία και τα σχέδιά της. Αποφεύγουμε ερωτήσεις «Πόσα θα παίρνω», «πότε θα έχω διάλειμμα», «πόσες άδειες θα έχω» και γενικά όλα αυτά που θα συζητηθούν μόλις γίνει η προσφορά. Ετοίμασε μερικά βιογραφικά να έχεις πρόχειρα ώστε αν δεν έχουν μπροστά τους όλοι οι συμμετέχοντες της συνέντευξης να κάνεις την κίνηση να τα μοιράσεις εσύ.

Πως θα δείξεις ευχάριστος ή ένας άνθρωπος που θα ήθελε ο καθένας να δουλέψει μαζί του;
Στις σύγχρονες επιχειρήσεις δίνεται πολύ σημασία στο κλίμα που επικρατεί στο γραφείο. Το κλίμα το δημιουργούν οι άνθρωποι και μόνο, ασχέτως της διοικητικής βαθμίδας που βρίσκονται. Έτσι θα πρέπει να νιώσουν οι μελλοντικοί συνεργάτες σου, ότι είσαι ένας άνθρωπος που θα αποτελεί θετική νότα στο κλίμα, ευχάριστη προσθήκη στην καθημερινότητα του γραφείου και εμπνευστής καλής διάθεσης σε κάθε συμμετοχή σου.

Πήγαινε καθαρός και περιποιημένος.
Κανένας δεν θέλει να συνεργάζεται με κάποιον που δεν είναι προσεκτικός στην εργασία του πόσο μάλλον στην υγιεινή του. Πριν πας στην συνέντευξη τσέκαρε από πάνω ως κάτω αν όλα είναι όπως πρέπει. Πρόσεξε τα νύχια σου, τις τρίχες σε διάφορα σημεία του προσώπου που μπορεί να προεξέχουν αντιαισθητικά, φρόντισε την στοματική σου υγιεινή, μόλις ξυπνήσεις αλλά και αμέσως αφού φας κάτι, τα μαλλιά να είναι περιποιημένα και όχι σε υπερβολή, φόρα ένα πολύ ελαφρύ άρωμα και χρησιμοποίησε οπωσδήποτε αποσμητικό.

Το ελαφρύ humor είναι πάντα κάτι έξτρα.
Αν δεν είσαι σίγουρος για τις ικανότητές σου να κάνεις έξυπνα, mild (ελαφριά) χιουμοριστικά σχόλια, μην το κάνεις. Αλλά αν σου δοθεί η ευκαιρία να προσφέρεις με μια σου λέξη ή φράση χαμόγελα ή γέλια χωρίς να υποτιμήσεις κανέναν, χωρίς να θίξεις ευαίσθητα ζητήματα και γενικά είναι business correct τότε κάντο. Μόνο bonus points θα έχεις.

Χαμογέλα.
Όχι χαζά ή συνέχεια. Αλλά χαμογέλα στις χειραψίες, στις προσπάθειες humor που θα σου κάνει ο interviewer, στο κλείσιμο της συνέντευξης και χαμογέλα ειδικά όταν προσπαθήσουν να σε φέρουν σε δύσκολη θέση. Το χαμόγελο είναι ο καλύτερος αγωγός θετικών συναισθημάτων. Είναι αδιαμφισβήτητο.

Το χαμόγελο είναι ο καλύτερος αγωγός θετικών συναισθημάτων!


Πως θα δείξω ότι είμαι μια καλή επένδυση για μια Εταιρεία;
Στις σύγχρονες εταιρείες, η πιο σημαντική οντότητα είναι οι άνθρωποί της. Όχι το προϊόν ούτε οι διαδικασίες, αλλά οι άνθρωποι. Άρα και επενδύουν σε αυτούς. Προσλαμβάνοντας ένα νέο συνεργάτη, μια εταιρεία θα θέλει να ξέρει αν η νέα αυτή προσθήκη στο προσωπικό είναι μια καλή επένδυση, έχει πιθανότητες απόδοσης και φυσικά μπορεί να εξελιχθεί.

Δείξε ότι θες να μάθεις.
Θεμιτή η ένδειξη αυτοπεποίθησης σε κάθε τομέα που πραγματεύεται η εταιρεία. Όμως ο interviewer ξέρει ότι δεν μπορείς να τα ξέρεις όλα σε μια νέα θέση. Ακόμα και αν δεν γνωρίζεις τέλεια την αγορά στη περίπτωση που αλλάζεις industry, δείξε την διάθεση να μάθεις ή εξέφρασε με έμμεσο τρόπο την ικανότητα που έχεις να μαθαίνεις νέα πράγματα ή να αποκτάς νέες ικανότητες. Δείξε μέσω των ενδιαφερόντων σου, ότι σε ενδιαφέρει να εξελίσσεσαι, να καινοτομείς αλλά και να δημιουργείς.

Κάνε τους να νιώσουν ότι είσαι άξιος εμπιστοσύνης.
Δώσε μέσω των εργασιακών σου εμπειριών να καταλάβουν ότι ακόμα και αν κάτι πάει στραβά, εσύ θα είσαι εκεί. Ότι δεν χρειάζεται να σου λένε κάθε ώρα και στιγμή τι να κάνεις για να είσαι σωστός στην δουλειά σου. Ότι θα αναλάβεις τις πρωτοβουλίες εκείνες που θα σώσουν την ημέρα σε μια κακιά στιγμή αλλά και θα μετατρέψουν μια καλή ημέρα σε μια απίστευτα επιτυχημένη. Μην αποκαλύψεις λεπτομέρειες που αφορούν έργα προηγούμενων εργοδοτών σου αλλά συζήτα μόνο όσα αφορούν εσένα και τις ικανότητές σου. Χρησιμοποίησε θετικές λέξεις  και φράσεις για όλους τους πρώην συνεργάτες σου και δώσε να καταλάβουν πως είσαι ένας άνθρωπος που υπήρξε δεξί χέρι κάποιου, key person σε ένα έργο, υπεύθυνος για την διαχείριση κάποιου σημαντικού asset της προηγούμενης εταιρείας που ήσουν ή απαραίτητος για την σωστή λειτουργία μιας διαδικασίας ή εργασίας.

Δείξε ότι έχεις φιλοδοξίες.
Βλέπεις τον εαυτό σου σε πέντε χρόνια από τώρα σε μια ανώτερη διοικητική θέση και τι καλύτερο από το να έχει στο δυναμικό της κάθε εταιρεία ανθρώπους που θα δουλέψουν αρκετά ώστε να το πετύχουν. Δείξε ότι έχεις την διάθεση να αναπτυχθείς μέσω των διαδικασιών που ορίζει η εταιρεία και με γνώμονα την επαγγελματική ηθική και δεοντολογία του κλάδου του επαγγέλματός σου. Δείξε ότι δεν βολεύεσαι με την σταθερότητα αλλά είσαι ανήσυχο πνεύμα που θέλει προκλήσεις. Είσαι ο άνθρωπος που θα αναλάβει κάτι, θα το παραδώσει και μετά θα φροντίσει να το κρατήσει σε υψηλά επίπεδα απόδοσης παράλληλα με τις προσπάθειές του να το εξελίξει στο βαθμό που είναι εφικτό.

Με βάση τα παραπάνω και αφού μελετήσεις καλά την αγορά και την εταιρεία που σε φιλοξενεί για μια συνέντευξη, έχε στο μυαλό σου ότι ο interviewer είναι σύμμαχος. Θέλει να σε διαλέξει. Αρκεί να είσαι ο κατάλληλος. Το μόνο που έχεις να κάνεις είναι να το δείξεις. Φρόντισε να δώσεις να καταλάβουν πως είσαι εκεί για να δουλέψεις αποδοτικά και να εξελιχθείς επαγγελματικά μέσω της εξέλιξης της ίδιας της εταιρείας της οποίας οι στόχοι καλύπτουν τις φιλοδοξίες σου και αυτό σε συνδυασμό με τις ικανότητές σου και τις ιδιότητές σου, σε καθιστούν την καλύτερη επιλογή. 

Συγγραφέας : Ανδριανός Σπύρος

Πηγή : humanadvanced.com

Δεν υπάρχουν σχόλια :